Ads Top

တ႐ုတ္ရဲ႕ တိတ္တဆိတ္ ေျခလွမ္း (သို႔မဟုတ္) ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း


------------
စီမံကိန္းအတြက္ သူတုိ႔ ဘာေတြ ၾကံေနၿပီလဲ
ေက်ာက္ျဖဴ စီမံကိန္းကို တ႐ုတ္ ကုမၸဏီ ျဖစ္တဲ့ CITIC Construction ကုမၸဏီက ရင္းႏွီး တည္ေဆာက္သူအျဖစ္ တင္ဒါ ေအာင္ျမင္ထားပါတယ္။ ဒီလို တင္ဒါေအာင္ျမင္ထားတဲ့ ေက်ာက္ျဖဴ စီမံကိန္းအျပင္ တန္ခ်ိန္တစ္သိန္းအထိ ရွိတဲ့ သေဘၤာေတြ ဆိုက္ကပ္ႏုိင္တဲ့ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ေရနံနဲ႔ ေရႊသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ပိုက္လိုင္းေတြလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အေျခက်ေနပါၿပီ။

ဒီလို အခ်ိန္မွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အတြက္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စီမံကိန္း တစ္ခုကေတာ့ ခက္ခဲေနဆဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စီမံကိန္းကေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း စီမံကိန္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တ႐ုတ္အတြက္ ခက္ခဲေနတာ တစ္ခုကေတာ့ ရွိေနျပန္ပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း စီမံကိန္းဟာ MoU သက္တမ္း ကုန္ဆံုးသြားတဲ့အျပင္ ျမန္မာ့ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ထိခိုက္ႏုိင္ေစမႈေတြနဲ႔ ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ေတြလည္း ထိခိုက္ႏိုင္တာမို႔လို႔ ျမန္မာျပည္သူ လူထုရဲ႕ ကန္႔ကြက္မႈနဲ႔ ရပ္ဆုိင္းထားရတာမို႔ပါ။

ဒီအခ်က္ေတြအျပင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ စီမံကိန္းတိုင္း လိုလိုမွာ ျဖစ္တဲ့ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ မရွိတာ၊ အာဏာရွိတဲ့ သူေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီး မသိ နားမလည္သူေတြကို ၿခိမ္းေျခာက္တာ၊ ေျမယာ သိမ္းဆည္းမႈ ျပႆနာေတြ ရွိေနဆဲ ဆိုတာ လက္ရွိ ၀မ္ေပါင္၊ ေရႊသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ပိုက္လိုင္းနဲ႔ တေကာင္းေတာင္ေၾကးနီ စီမံကိန္းလို စီမံကိန္းႀကီးေတြက သက္ေသျပခဲ့လို႔ တ႐ုတ္ရဲ႕ စီမံကိန္းတိုင္းကို ျမန္မာျပည္သူေတြက ထိတ္လန္႔စြာ ကန္႔ကြက္ခဲ့မႈေတြနဲ႔ခ်ည္း ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ ဒီလို ကန္႔ကြက္ခဲ့မႈေတြေၾကာင့္လည္း ျမန္မာျပည္သူေတြက တ႐ုတ္ႏုိင္ငံရဲ႕ ကုမၸဏီေတြကို ႏွစ္လိုမႈ မရွိတာ ေတြ႕ေနရပါတယ္။

“ပညာရွင္တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ သံုးသပ္ရရင္ေတာ့ တ႐ုတ္နဲ႔ မိုင္ေပါင္းမ်ားစြာ ထိစပ္ေနတယ္။ တ႐ုတ္ကို ရန္သြားစလို႔လည္း မရဘူး။ ရန္သူ လုပ္လို႔လည္း မရဘူး။ အတုိင္းအတာ တစ္ခု အထိေတာ့ လိုက္ေလ်ာၿပီး ေပါင္းဖို႔ လိုမယ္။ ကိုယ့္ထက္ေ၀းတဲ့ အာဖရိကလို ႏိုင္ငံေတြေတာင္ လိုက္ေလ်ာၿပီး ေပါင္းေနတာပဲ” လို႔ ယခင္အစိုးရ အဖြဲ႕မွာ သမၼတရဲ႕ ပညာေရး အၾကံေပး အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ေဒါက္တာ ရင္ရင္ႏြယ္က ဆိုပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဟာ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္းကို အလြယ္တကူ လက္မလႊတ္ဘဲ သူ႔ႏုိင္ငံအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အသံုးခ်ၿပီး အိႏၵိယ သမုဒၵရာနဲ႔ ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာ ႏွစ္စင္းကို အပိုင္စီးေရး အိပ္မက္အတြက္ သူ႔ႏိုင္ငံဘက္မွာ ဆက္လုပ္ေနတာ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ ဒီလို ဆက္လုပ္ေနမႈဟာ မၾကာခင္ကာလ အတြင္း လက္ရွိ အာဏာရ NLD အစိုးရဆီ ေရာက္လာမွာပါ။

ဒီလို အေျခအေနေတြကို အစိုးရ အေနနဲ႔ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ထားဖို႔ လိုမွာ ျဖစ္သလို ျမန္မာႏုိင္ငံ အေပၚမွာ စစ္ေရး၊ စီးပြားေရး၊ အာဏာ သက္ေရာက္မႈ အေျခအေနေတြအတြက္ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ထားဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ အေျခအေန ေပၚလာမွာ ျဖစ္ၿပီး ျမစ္ဆုံစီမံကိန္း ဖိအားၾကံဳေနရတဲ့ အစိုးရအတြက္ ထပ္မံထိုးႏွက္ခ်က္ ျဖစ္လာမယ္ ဆိုတာ ေျမႀကီးလက္ခတ္ မလြဲပါပဲ။
 
■ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း-ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းနဲ႔ ေဒသခံတို႔ရဲ႕ စိုးရြံ႕မႈ

ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္အျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခြင့္ျပဳေပးဖို႔ ယခင္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က ယခင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ နာယက သူရဦးေရႊမန္းဆီ သ၀ဏ္လႊာ ေပးပို႔ခဲ့ပါတယ္။

လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြက အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တည္ေဆာက္ျခင္းကို လက္ခံေပမယ့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မႈကို ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ ရွိစြာ ေဆာင္ရြက္ၿပီးမွ အတည္ျပဳေပးသင့္တယ္လို႔ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကၿပီးေနာက္မွာ ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ လုပ္ငန္းေတြကို ေနာင္ အစိုးရ လက္ထက္မွာ ပြင့္လင္း ျမင္သာစြာ ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၉ ရက္မွာ အတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။

ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တည္ေထာင္ဖို႔ နယ္နိမိတ္ ဧရိယာအျဖစ္ ေျမဧက ၄၂၈၉ ဒႆမ ၃၇ ကို သတ္မွတ္ထားၿပီး ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း အမွတ္ (၁) နယ္နိမိတ္ ၃၇၀ ဒႆမ ၆၆ ဧက၊ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း အမွတ္ (၂)နယ္နိမိတ္ ၂၃၇ ဒသမ၂၂ ဧက၊ စက္မႈဇုန္ စီမံကိန္း နယ္နိမိတ္ ၂၄၄၆ ဒသမ ၀၇ ဧကနဲ႔ အဆင့္ျမင့္ အိမ္ရာ စီမံကိန္း နယ္နိမိတ္ ၁၂၃၅ ဒသမ ၃၇ တို႔ ပါ၀င္ပါတယ္။

ေက်ာက္ျဖဴအထူး စီးပြားေရး ဇုန္စီမံကိန္းရဲ႕ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းအတြက္ CITIC Consortium 1 ကုမၸဏီနဲ႔ စက္မႈဇုန္အတြက္ CITIC Consortium 2 က လုပ္ေဆာင္မွာျဖစ္ၿပီး ဒီစီမံကိန္း ႏွစ္ခုအတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ကိုးဘီလ်ံ အကုန္အက်ခံမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အိႏၵိယ သမုဒၵရာ ထြက္ေပါက္အတြက္ တစ္ခ်ိန္လံုး ေမွ်ာ္လင့္ေနခဲ့တဲ့ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံအတြက္ ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းကို ရင္းႏွီး တည္ေဆာက္သူအျဖစ္ ရလိုက္တာဟာ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္းကို အသက္သြင္းႏိုင္ဖို႔ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ေဒသခံေတြက CITIC ကုမၸဏီရဲ႕ တာ၀န္ရွိသူေတြဆီက ေဒသခံေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ေလးစားၿပီး သေဘာတူညီခ်က္ ရယူဖို႔၊ စီမံကိန္း အဆင့္ဆင့္ကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ လုပ္ေဆာင္ၿပီး တာ၀န္ခံမႈ ရွိဖို႔၊ စီမံကိန္း ဆိုးက်ဳိးေတြကို ႏုိင္ငံေတာ္က ဥပေဒ အတိအက် ထုတ္ျပန္ၿပီး ကာကြယ္ေပးဖို၊ ေဒသခံေတြရဲ႕ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း ျမႇင့္တင္ေရး ႀကိဳတင္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ လိုလားေနၿပီး လက္ရွိအခ်ိန္ လုပ္ေဆာင္မႈေတြကေတာ့ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ မရွိဘူးလို႔ ေက်ာက္ျဖဴ အေျခစိုက္ Sky Youth အဖြဲ႕က ဦးစိုးေရႊက ဆိုခဲ့ပါတယ္။

“ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနသူေတြေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ စိုးရိမ္စိတ္ေတြ ပိုပိုၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေနရတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ စီမံကိန္း လုပ္ေနတဲ့ CITIC ကုမၸဏီက ဒီစီမံကိန္းေၾကာင့္ ေဒသခံေတြ ထိခိုက္မႈ မရွိေအာင္ လုပ္မယ္။ စီမံကိန္းေၾကာင့္ ေဒသခံေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ရမယ္။ စီမံကိန္းမွာ ေဒသခံေတြ ပါ၀င္ခြင့္ ရရမယ္လို႔ ဘယ္လိုပဲ ေျပာေျပာ တကယ္လုပ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ဘာမွ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ မရွိခဲ့ဘူး။ ေဒသခံေတြကို ခ်ျပမႈ မရွိဘူး။ ေဒသခံေတြကို သူတို႔ ျဖစ္ခ်င္တာ ေျပာၿပီးေတာ့ ေဒသခံေတြက ေျပာရင္ သူတို႔ ဘာမွ လက္မခံဘူး။ သူတို႔ လုပ္ခ်င္တာ ဆက္လုပ္သြားတယ္။ တင္ဒါေခၚတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ အဆင့္ဆင့္မွာ ဘာမွ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ မရွိခဲ့ဘူး။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က ဒီဇင္ဘာ ၂၉ ရက္မွာ အတည္ျပဳလိုက္တယ္။ ေနာက္တစ္ေန႔မွာ တင္ဒါေခၚၿပီး CITIC ကုမၸဏီကို ေရနက္ဆိပ္ကမ္းေရာ၊ စက္မႈဇုန္ပါ ေပးလိုက္တယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး သူတို႔ လုပ္ခဲ့တာေတြက ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို သံသယ ျဖစ္လာေစပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ ဘာျဖစ္ခ်င္လဲဆိုေတာ့ ဒီစီမံကိန္းကို ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မယ္ဆိုရင္ ေဒသခံေတြရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ရပိုင္ခြင့္ေတြကို ေလးစားလိုက္နာဖို႔ လိုပါတယ္။ စီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္မယ္ဆိုရင္ အဆင့္ဆင့္ တိုင္းမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ခ်ျပဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီစီမံကိန္းကို ဘယ္သူေတြ လုပ္မယ္။ ဘယ္သူေတြက ဘယ္ေလာက္အထိ အက်ဳိးအျမတ္ ရမယ္။ ဘယ္သူေတြက အုပ္ခ်ဳပ္မယ္ ဆိုတာကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းနဲ႔ ျပည္သူလူထု တစ္ရပ္လံုး သိေအာင္ သူတို႔အေနနဲ႔ ခ်ျပဖို႔ လိုပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဒီစီမံကိန္းက ေဒသခံေတြရဲ႕ ဘ၀ကို ျမႇင့္တင္ဖို႔ လုပ္တာဆိုရင္ စီမံကိန္း မလုပ္ခင္ကတည္းက ေဒသခံေတြရဲ႕ ဘ၀ကို ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲဒီလို မဟုတ္ဘဲနဲ႔ စီမံကိန္းၿပီးမွ ေဒသခံေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္လာလိမ့္မယ္ ဆိုတဲ့ အနာဂတ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ႀကီးနဲ႔ ဆက္လုပ္မယ္ဆို ကြၽန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ ယံုယံုၾကည္ၾကည္ လက္ခံဖို႔ ခဲယဥ္းပါတယ္” လို႔ ဦးစိုးေရႊက ဆိုပါတယ္။

ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းမွာ ေဒသခံ ျပည္သူလူထု ပါ၀င္ခြင့္ မရွိတာနဲ႔ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ မရွိ ျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ႕နယ္၊ မဒဲကြၽန္းမွာ အစျပဳခဲ့တဲ့ ေရႊသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ပိုက္လိုင္းနဲ႔ ေရနံပိုက္လိုင္း စီမံကိန္းေတြလို စီမံကိန္း လည္ပတ္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေပမယ့္ ေဒသခံေတြ အေနနဲ႔ ေျမယာေလ်ာ္ေၾကး ရရွိမႈ မရွိတာ၊ ေျမယာ၊ ဥယ်ာဥ္၊ သစ္ေတာ ဆံုး႐ံႈးတာ၊ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း အလုပ္အကိုင္ေတြ ပ်က္စီးတာ၊ လံုေလာက္ မွ်တတဲ့ ေလ်ာ္ေၾကး မရရွိတာ၊ ထိခိုက္နစ္နာတဲ့ ေဒသခံေတြ အတြက္ အစားထိုး လုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္ေပးမႈ မရွိတာ၊ ေဒသခံေတြရဲ႕ အေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ခ်ဳိးေဖာက္ခံရတာေတြ ၾကံဳေနရတာေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္မႈဆိုင္ရာ အႏၲရာယ္ေတြအတြက္ ႀကိဳတင္ ကာကြယ္ဖို႔နဲ႔ ကုစားဖို႔ တိက်တဲ့ အစီအစဥ္ေတြ မရွိဘဲ ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ ျပႆနာေတြ အတြက္ တာ၀န္ခံမႈ တာ၀န္ယူမႈ မရွိတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြကိုလည္း ေရႊသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ စီမံကိန္းမွာ ၾကံဳေတြ႕ေနရၿပီး ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းမွာလည္း ဒီလိ ျပႆနာေတြ ၾကံဳေတြ႕ရမွာကို ေဒသခံေတြက စိုးရိမ္ေနရတယ္လို႔ ဦးစိုးေရႊက ဆက္လက္ေျပာပါတယ္။

ဒီလို ေရႊသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ စီမံကိန္းနဲ႔ ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္အတြက္ ပူပန္ေနရတဲ့ ေဒသခံေတြအတြက္ တ႐ုတ္ရဲ႕ ျပန္လည္ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ၾကံရြယ္ေနတဲ့ စီမံကိန္းကေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း စီမံကိန္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
 
■ တ႐ုတ္ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အတြက္ ျပန္လည္ ႏုိးထလာတဲ့ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း စီမံကိန္း

ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း စီမံကိန္းကုိ ယခင္ ရထားပုိ႔ေဆာင္ေရး ၀န္ႀကီးေဟာင္းျဖစ္တဲ့ ဦးေအာင္မင္း၊ တာ၀န္ကေန အနားယူသြားခဲ့တဲ့ ဒုတိယသမၼတ သီဟသရ ဦးတင္ေအာင္ျမင့္ဦးတုိ႔ ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံဘက္က China Railway Engineering Corporation (CREC) နဲ႔ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဧၿပီလအတြင္းက နားလည္မႈ စာခြၽန္လႊာ MoU စာခ်ဳပ္ ေရးထုိးခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး စီမံကိန္းအတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ဘီလ်ံ ၂၀ အသုံးျပဳမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

စာခ်ဳပ္ ေရးထုိးခဲ့စဥ္က တ႐ုတ္ဘက္က သုံးႏွစ္အတြင္း ဒီစီမံကိန္းကုိ အၿပီးသတ္ လုပ္ေဆာင္မယ္လို႔ ေၾကညာမႈေတြ ရွိခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ လုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္ဖို႔ သေဘာတူညီခ်က္ MOA စာခ်ဳပ္ ေရးထုိးမႈ မျပဳရေသးခင္ သက္တမ္းကုန္သြားခဲ့လို႔ ရပ္ဆိုင္းခဲ့ရတဲ့ စီမံကိန္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

အထူး စီးပြားေရးဇုန္၊ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း၊ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ထုတ္လုပ္ေရး၊ ေရနံနဲ႔ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ပုိက္လုိင္း စီမံကိန္းေတြ ရွိေနတဲ့အျပင္ ေက်ာက္ျဖဴနဲ႔ တ႐ုတ္ ယူနန္ျပည္နယ္ ၿမိဳ႕ေတာ္ ကူမင္းၿမိဳ႕ကုိ ခ်ိတ္ဆက္မယ့္ ဒီမီးရထားလမ္း စီမံကိန္းဟာ ေရႊသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ပိုက္လိုင္းနဲ႔ အၿပိဳင္ျဖစ္ၿပီး ၈၆၈ ကီလုိမီတာ (၅၃၉ မုိင္) ရွည္လ်ားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စီမံကိန္းမွာ လူစီးရထားနဲ႔ ကုန္တင္ရထားေတြ ျဖတ္သန္းသြားလာႏုိင္ဖို႔ စီမံခဲ့တာပါ။ ဒီစီမံကိန္းဟာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အသံုးခ်ၿပီး စစ္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးအရ အာဏာတိုးခ်ဲ႕ႏိုင္မယ့္အျပင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ သမုဒၵရာႏွစ္စင္း ပိုင္ဆုိင္ေရး အိပ္မက္ျဖစ္တဲ့ အိႏၵိယ သမုဒၵရာ ထြက္ေပါက္၊ ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာ ထြက္ေပါက္ ႏွစ္ခုအတြက္ အေရးပါတဲ့ စီမံကိန္းလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဟာ ဒီစီမံကိန္းနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ စီမံကိန္းေတြ အတြက္ ေရကုန္ေရခမ္း လုပ္ခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းကိလည္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အစိုးရပိုင္ CITIC ကုမၸဏီက အရယူခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း ေဖာက္လုပ္မယ့္ China Railway Engineering Corporation (CREC) ဟာလည္း ျမန္မာႏိုုင္ငံဘက္မွာ ကုမၸဏီ မွတ္ပံုတင္ထားၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ား ညႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာနကလည္း ခြင့္ျပဳခ်က္ ရထားပါတယ္။

ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း စီမံကိန္း ရပ္ဆုိင္းခဲ့ရမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဒီလို ရပ္ဆိုင္းခဲ့ရေပမဲ့ ေဒသခံ ျပည္သူေတြရဲ႕ သေဘာဆႏၵလို႔ မထင္ျမင္၊ မယူဆေၾကာင္းနဲ႔ တ႐ုတ္အစုိးရ အေနနဲ႔ စီမံကိန္း ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ အသင့္ ရွိေနတယ္လို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံဆုိင္ရာ တ႐ုတ္သံအမတ္ မစၥတာ ယန္ဟုိ႔လန္က ေျပာၾကားတယ္လို႔ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ ၂၅ ရက္ထုတ္ 7 Day သတင္းစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

တ႐ုုတ္ျမန္မာ ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ပိုုက္လိုုင္း တည္ေဆာက္စဥ္က ပြင့္ျဖဴၿမိဳ႕နယ္ ဧရာ၀တီျမစ္ႏွင့္ မုုန္းေခ်ာင္းၾကား ကြၽန္းေပၚမွ လုုပ္ငန္းခြင္ တစ္ခုုကိုု ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ေအာင္သူၿငိမ္း)

တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏုိင္ငံ သံအမတ္ မစၥတာ ယန္ဟုိ႔လန္ရဲ႕ ေနအိမ္မွာ လုပ္တဲ့ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မစၥတာ ယန္ဟုိ႔လန္က “ရထားလမ္းနဲ႔ ကားလမ္းစီမံကိန္း ေနရာကို ကြၽန္ေတာ္ကုိယ္တုိင္ ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ကားလမ္းနဲ႔ ရထားလမ္း စီမံကိန္းကို ဆန္႔က်င္တာ မၾကားဖူးပါဘူး။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ အိမ္ေျပာင္းေရႊ႕ရတဲ့ ကိစၥနဲ႔ ဆန္႔က်င္တာ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရထားလမ္း၊ ကားလမ္း စီမံကိန္းကုိ ဆန္႔က်င္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ျပည္သူလူထုက ရထားလမ္း စီမံကိန္းကို တကယ္ ဆန္႔က်င္သလား ဆုိတာ မိတ္ေဆြမ်ားက ေဆြးေႏြးဖို႔ လုိပါတယ္” လို႔ တ႐ုတ္သံအမတ္ မစၥတာ ယန္ဟုိ႔လန္က ေျပာတယ္လို႔ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ေဒသခံ ျပည္သူလူထုက ရထားလမ္း စီမံကိန္းကို ေထာက္ခံေနတယ္လို႔ သူ႔အေနနဲ႔ ထင္ျမင္ၿပီး လူတစ္စုရဲ႕ လႈံ႔ေဆာ္မႈေၾကာင့္ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္တဲ့သတင္း ထြက္ေပၚလို႔ စီမံကိန္း ရပ္ဆုိင္းရတာလို႔ ထင္ျမင္ ယူဆတယ္လို႔လည္း မစၥတာ ယန္ဟုိ႔လန္က ဆက္လက္ေျပာခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

တကယ္ဆို ဒီစီမံကိန္းကို ျမန္မာျပည္သူေတြက မႏွစ္ၿမိဳ႕ၾကပါဘူး။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဒီစီမံကိန္းဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ထိပါးေစတယ္လို႔ ႐ႈျမင္ၾကတဲ့အျပင္ ရခိုင္ျပည္နယ္က ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ေတြကိုလည္း ထိခိုက္ေစမွာ မို႔လို႔ပါ။ ဒါ့အျပင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံက ကုမၸဏီ အမ်ားစုမွာ ၾကံဳရေလ့ရွိတဲ့ အာဏာရွိသူနဲ႔ ေပါင္းၿပီး ေျမသိမ္းတာ၊ သိမ္းတဲ့ေျမကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ခ်မျပတဲ့ အျပင္ ေျမယာေလ်ာ္ေၾကးေတြအတြက္ ေပးဖို႔ ျဖစ္လာရင္ ျမန္မာ့ ေရွးေဟာင္း ဥပေဒေတြထဲက ေခတ္မမီေတာ့တဲ့ ေလ်ာ္ေၾကးကိုပဲ ေပးၿပီး ဥပေဒအရ တရားမွ်တတယ္ ယူဆတတ္တာ၊ ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္မႈေတြ ခ်မျပဘဲ လုပ္တတ္တာ စတဲ့ အေျခအေနေတြေၾကာင့္ နာမည္ဆိုး ရွိၿပီးသားေတြက ဒီစီမံကိန္းကို လုပ္မွာ ျမန္မာျပည္သူေတြက လက္မခံႏုိင္တာလို႔လည္း ဆိုရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း တည္ေဆာက္ဖို႔နဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္ ၂ ရက္မွာ ယခင္ ရထားပို႔ေဆာင္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနက သတင္းတစ္ပုဒ္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီး သူ႕ရဲ႕ ထုတ္ျပန္ခ်က္မွာ ဆိုရင္ “ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း တည္ေဆာက္ရန္ ယခင္အစိုးရ လက္ထက္က မူဆယ္-ေက်ာက္ျဖဴ ရထားလမ္းကို နားလည္မႈ စာခြၽန္လႊာ ေရးထုိးထားၿပီး စီမံကိန္း ယခင္ လ်ာထား လမ္းေၾကာင္းရွိ မလြတ္ကင္းသည့္ သာသနိက အေဆာက္အအံုမ်ား၊ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံုမ်ားႏွင့္ အေရးႀကီးေသာ ေနရာမ်ားကို ေျမျပင္စစ္ေဆးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ထားကာ လက္ရွိ အေျခအေနတြင္ ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ အညီ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္မည္ျဖစ္၍ စိစစ္ေဆာင္ရြက္ေနဆဲျဖစ္ကာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိစြာ ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း” သတင္း ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ထုတ္ျပန္ခ်ိန္ဟာ စီမံကိန္း သက္တမ္း ကုန္ဆံုးဖို႔ ရက္အနည္းငယ္ အလိုမွာ ျဖစ္ၿပီး ထိခိုက္ႏိုင္မယ့္ အတိုင္းအတာေတြကို ခ်မျပခဲ့တာကလည္း ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီလို အေျခအေနေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဟာ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္းကို ယခင္ အစိုးရေတြက လုပ္ေဆာင္ရာမွာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ မရွိစြာ လုပ္ခဲ့ၿပီး ျပည္သူက သိခြင့္ မရတဲ့ အေျခအေနေတြနဲ႔ လုပ္ခဲ့တာျဖစ္လို႔ လက္ရွိ အစုိးရ လက္ထက္မွာ ဒီစီမံကိန္းသာ ဆက္လုပ္မယ္ဆိုရင္ ျပည္သူလူထုကို ခ်ျပၿပီးမွာ ျပည္သူလူထု သေဘာတူမွ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ လိုမယ္လို႔ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္နဲ႔ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးေကာ္မတီ အတြင္းေရးမွဴး ေဒၚထုေမက ဆိုပါတယ္။

“ဒီလုပ္ငန္းေတြက အစိုးရေဟာင္း လက္ထက္မွာ လုပ္ခဲ့တာ မ်ားတယ္။ အစိုးရေဟာင္းဟာ ျပည္သူမ်ားရဲ႕ အသံကို နားမေထာင္ခဲ့ဘူးလို႔ ေလ့လာ သိရွိရပါတယ္။ ကြၽန္မ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ပိုက္လိုင္းျဖတ္သန္းရာ တစ္ေလွ်ာက္ လုပ္ခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒီမွာဆိုရင္ ျပည္သူေတြ လယ္ယာေျမ ဆံုး႐ံႈးမႈတို႔၊ ေလ်ာ္ေၾကး မရမႈတို႔ လူ႔အခြင့္အေရး ဆံုး႐ံႈးမႈတို႔ အမ်ားႀကီး အမ်ားႀကီး ၾကံဳခဲ့ရတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ အဲဒီ စီမံကိန္းေတြကို ျပန္လုပ္မယ္ဆိုရင္ ျပည္သူလူထု အသံကို ျပန္ၿပီး နားေထာင္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။ တ႐ုတ္ အစိုးရ အေနနဲ႔ ရခိုင္ျပည္နယ္ဘက္မွာ လုပ္မယ္ဆို ရခိုင္ျပည္သူလူထု အသံကို နားေထာင္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။ ဟိုတုန္းက အစိုးရခ်င္း လုပ္တယ္။ အခု ေတာ့ ျပည္သူလူထု လက္ခံမွာ ဒီစီမံကိန္းဟာ ေအာင္ျမင္မွာျဖစ္လို႔ တ႐ုတ္အစိုးရ အေနနဲ႔ ျဖစ္ေစ၊ တ႐ုတ္ CNPC နဲ႔ ျဖစ္ေစ၊ စီမံကိန္းနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ကုမၸဏီ ျဖစ္ေစ အစိုးရခ်င္းအျပင္ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အသံကို နားေထာင္မွ အဆင္ေျပေအာင္ လုပ္ေဆာင္လို႔ ရမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္” လို႔ ေဒၚထုေမက ဆိုပါတယ္။
 
■ ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္းအတြက္ တ႐ုတ္၏ လက္ရွိ လုပ္ေဆာင္မႈ

ရွမ္းျပည္နယ္၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ ခ်င္းေရႊေဟာ္ ကုန္သြယ္ေရး စခန္းနဲ႔ ကပ္ေနတဲ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ ယူနန္ျပည္နယ္၊ လင္ခ်န္းနယ္စပ္ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းမႈဇုန္၊ မိန္းတိန္ တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္ စီးပြားေရးဇုန္၊ ခ်င္းေရႊေဟာ္နယ္စပ္ စစ္ေဆးေရးဂိတ္ကို တ႐ုတ္-ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္-အိႏၵိယ ေလးႏိုင္ငံ စီးပြားေရး လမ္းေၾကာင္းအတြက္ ရည္ရြယ္၍ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံက အထူးအျမန္ တည္ေဆာက္ေနပါတယ္။ ဒီစီမံကိန္းမွာ ကူမင္း-ခ်င္းေရႊေဟာ္-ေက်ာက္ျဖဴ ရထားလမ္း အပါအ၀င္ စီမံကိန္း သံုးခုကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေနတယ္လို႔ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန ၀က္ဘ္ဆိုက္က ဇူလိုင္ ၁ ရက္မွာ ခ်င္းေရႊေဟာ္နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္း အမည္နဲ႔ ထုတ္ျပန္လာပါတယ္။ တ႐ုတ္ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရးခဲ့သူက စီးပြားေရးနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ကုန္သြယ္ေရး ဦးစီးဌာန၊ ခ်င္းေရႊေဟာ္နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး စခန္းက ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေသာင္းႏိုင္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အေနာက္ေတာင္ဘက္ျခမ္းကေန ေတာင္အာရွနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္ အာရွကို ျဖာထြက္မႈ ဗဟိုအျဖစ္ သတ္မွတ္ ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ဒီစီမံကိန္းမွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္မယ့္ လုပ္ငန္းေတြက ကူမင္း-ခ်င္းေရႊေဟာ္-ေက်ာက္ျဖဴ ရထားလမ္း၊ တာလိ-လင္ခ်န္း အျမန္လမ္းမနဲ႔ ခ်န္းယြင္ေလဆိပ္တို႔ ပါ၀င္ေနတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ဒီစီမံကိန္းကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၄ ရက္မွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ေကာင္စီက ခ်င္းေရႊေဟာ္ နယ္စပ္ဂိတ္ကို အထူး နယ္စပ္ဂိတ္အျဖစ္ တည္ေဆာက္ဖို႔ ရန္ပုံေငြ ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီး ခ်င္းေရႊေဟာ္ နယ္စပ္ဂိတ္ကို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအတြက္ စားနပ္ရိကၡာ အဓိက တင္သြင္းဖို႔ ရည္ရြယ္ခြင့္ျပဳ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာပါ။

ကူမင္း အေကာက္ခြန္ စာရင္းအရ မိန္းတိန္ (ခ်င္းေရႊေဟာ္ဂိတ္)က ကုန္စည္ ၀င္\ထြက္မႈ ပမာဏဟာ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အတြင္း ကုန္တန္ခ်ိန္ ရွစ္ေသာင္းကေန ရွစ္သိန္းအထိ တိုးတက္လာခဲ့ၿပီး ယာဥ္၀င္\ယာဥ္ထြက္ ပမာဏဟာလည္း စီးေရ ၆၈၀၀၀ ကေန ၂၈၀၀၀၀ အထိ ေလးဆေက်ာ္ တိုးတက္လာခဲ့ပါတယ္။

ခ်င္းေရႊေဟာ္ နယ္စပ္၊ လင္ခ်န္းနယ္စပ္ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းမႈဇုန္ကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာက စတင္ၿပီး အထူးအေလးေပး အျမန္ တည္ေဆာက္ေနၿပီး ဒီဇုန္မွာဆို ထုတ္ကုန္သြင္းကုန္ စီးပြားေရးဇုန္၊ အေထြေထြ စီးပြားေရး၊ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းဇုန္၊ ကုန္ပစၥည္း ထိန္းသိမ္း သိုေလွာင္ေရးဇုန္၊ ေရာင္း၀ယ္ေရးနဲ႔ စစ္ေဆးေရးဇုန္၊ အေထြေထြ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ဇုန္နဲ႔ ေစ်းဆိုင္ခန္းမ်ားဇုန္ ဆိုၿပီး ဖြဲ႔စည္း တည္ေဆာက္ေနၿပီး ဇုန္ဧရိယာ ၄ ဒသမ ၂၃ စတုရန္း ကီလိုမီတာ က်ယ္၀န္းတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

သိုေလွာင္ေရးနဲ႔ ကုန္ပစၥည္း စစ္ေဆးေရးဇုန္ သုံးခုကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ေနၿပီး ဦးစားေပး လုပ္ငန္းေတြအျဖစ္ တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္ ဆက္စပ္လမ္းမႀကီး တည္ေဆာက္ေရးျဖစ္ၿပီး လမ္းအက်ယ္ ၄၃ မီတာနဲ႔ ၄ ဒသမ ၃ ကီလိုမီတာ ရွည္လ်ားပါတယ္။ ဒီ တ႐ုတ္-ျမန္မာ လမ္းမႀကီးကို ပစိဖိတ္သမုဒၵရာ ထြက္ေပါက္အျဖစ္ ကူမင္း-လင္ခ်န္း-ခ်င္းေရႊေဟာ္က တစ္ဆင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျဖတ္သန္းၿပီး ေဖာက္လုပ္သြားမွာလို႔လည္း ခ်င္းေရႊေဟာ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းရဲ႕ ေရးသားခ်က္အရ သိရပါတယ္။

ၿဖိဳးေ၀ - eleven news
ျမန္မာႏုိင္ငံကို ျဖတ္ေဖာက္မည္ဟုဆိုသည့္ ေက်ာက္ျဖဴ - ကူမင္း ရထားလမ္း စီမံကိန္းျပ ေျမပံုကို ေတြ႕ရစဥ္ (Photo - Shwe Gas Movement)
တ႐ုတ္ရဲ႕ တိတ္တဆိတ္ ေျခလွမ္း (သို႔မဟုတ္) ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း တ႐ုတ္ရဲ႕ တိတ္တဆိတ္ ေျခလွမ္း (သို႔မဟုတ္) ေက်ာက္ျဖဴ-ကူမင္း ရထားလမ္း Reviewed by SwaiSon on 1:06 AM Rating: 5

No comments